دفتر روزنامه کیهان

دفتر روزنامه کیهان

دفتر روزنامه کیهان

کیهان روزنامه‌ای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران است. بنابر اعتقاد برخی این روزنامه محافظه کارترین روزنامه ایران به حساب می‌آید. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان است. کیهان قدیمی‌ترین روزنامه در حال انتشارِ ایران پس از روزنامه اطّلاعات است. نخستین شماره روزنامه کیهان در 3 خردادِ 1321 در تهران منتشر شد و به جز سه بار توقیف در سال 1322 پیوسته منتشر شده‌است. این مطلب سعی دارد تا دررابطه با دفتر روزنامه کیهان  مفید و ارزشمندی به شما بدهد، با ما همراه باشید

تاریخچه

کیهان توسط عبدالرحمن فرامرزی به عنوان مالک و مصطفی مصباح زاده با عنوان مدیر مسئول تاسیس شد  بعد ها نقش های مصباح زاده و فرامرزی عوض شد. روزنامه کیهان در ایران و لندن منتشر می شود. در سال 1974 گروه رسانه ای کیهان خود را به عنوان «بزرگ‌ترین انتشارات روزنامه و مجله در خاورمیانه» معرفی کرد. فروغ مصباح زاده، همسر صاحب اصلی کیهان، رسماً به عنوان مدیر مجله پیشرو زنان ایران، زن روز ظاهر شد. پس از انقلاب 1357، کلیه دارایی‌ مصباح‌زاده توقیف شد، از جمله کارخانه انتشارات که دفتر اصلی روزنامه بود. در پس آن سید روح الله خمینی وزیر خارجه وقت ابراهیم یزدی را به عنوان سرپرست روزنامه منصوب کرد.

با راهنمایی مصباح زاده، دفتر کیهان در لندن به کار خود ادامه داد. آخرین سردبیر روزنامه کیهان تا آستانه انقلاب امیر طاهری بود. با نزدیک شدن انقلاب سال 1357، شورای سردبیری تازه‌ای در کیهان شکل گرفت که رحمان هاتفی در رأس آن قرار داشت. از اواسط دهه هفتاد پس از دوران مهدی نصیری، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه و مؤسسه کیهان شد که نماینده ولی فقیه در این مؤسسه نیز می‌باشد. سید علی حسین خامنه‌ طی حکمی در سال 1372، حسین شریعتمداری را به عنوان نماینده خود و سرپرست مؤسسه کیهان منصوب کرد. از آن زمان کیهان روند جدیدی را پیش گرفت شریعتمداری اظهار داشت که روزنامه و کارمندان آن از ایدئولوژی انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

نقش رسانه در اقتصاد

مردم جامعه های امروزی در زندگی عادی خود وابستگی شدیدی  به رسانه ها دارند و رسانه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها رخنه کرده‌اند. تولید و مصرف کالاهای رسانه‌ای مثل روزنامه‌ها، مجلات، برنامه‌های رادیو و تلویزیون و… با پیروی از قوانین اقتصادی صورت می‌گیرد و صفت رسانه‌ها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

در به کارگیری تفکر نظری رسانه در اقتصاد، نقش رسانه در تعاملات بین بازیگران اقتصادی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. رسانه‌ها خودشان به عنوان بستر برخورد تولیدات و تقاضا در بازارهای غیرشخصی عمل می‌کنند. از حروف الفبای خط میخی بابلی‌ها تا بیت‌های اینترنت، رسانه‌ها قابلیت بستن قرارداد و تجارت غیرشخصی را داشته‌اند. از این رو رسانه همیشه بخش مهم، اما بدیهی اقتصادی مدرن بوده است.

تأثیرات رسانه‌ ها روی هویت

یکی دیگر از تأثیرات رسانه‌ ها تاثیر بر هویت به خصوص هویت ملی افراد است.کار اﺻـلی ﻫﻮﻳﺖﺳﺎزی، در ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﻃﺮﻳﻖ آﻣﻮزش رﺳمی اﻧﺠﺎم میﺷﺪ؛ اﻣﺎ اﻛﻨﻮن این گونه نیست. با توجه به سرعت اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﻬمی در ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻫﻮﻳﺖ دارﻧﺪ. از اﻳﻦ‌رو، رﺳﺎنه جمعی ﺑﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ بر ﺷﺎﺧﺺهای ﻫﻮﻳﺖ ملی آن را ﺗﻘﻮﻳﺖ، تحکیم، ﺗﻀﻌﻴﻒ یا ﺗﺨﺮﻳﺐ میﻛﻨﺪ.

خواه ‌ناخواه رسانه‌ها به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، بر مخاطب تأثير خواهند گذاشت.تأثیرات رسانه‌ ها در زندگی امروز بشر و موج‌هایی که توسط رسانه‌ها ایجاد می‌شود از جمله موج بیداری اسلامی، برکسی پنهان  نیست. امروزه جهانی‌سازی به گفتمان مسلط غرب تبدیل شد است. این نشان می‌دهد که توجه عمیق جامعه‌شناسان و کارشناسان رسانه به کیفیت رسانه به عنوان وسیله‌ای برای انتقال پیام است. در جهان امروز، اگر می‌خواهیم پیامی را به گوش جهانیان برسانیم، تنها یک راه داریم: «رسانه‌ با کیفیت».

سخن آخر

ما در این مطلب سعی داشتیم تا نکات ارزشمندی در رابطه با دفتر روزنامه کیهان ، تاثیرات رسانه ها بر هویت، نقش رسانه در اقتصاد به شما بدهیم.

شما جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما کلیک نمایید و یا می‌توانید از طریق واتس‌اَپ سفارش آگهی دهید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *